søndag den 25. februar 2018

Lukkekant med Corner-trimmer

På Sy-sammen-dag d. 24.2 var vi 9 friske sypiger, der bevæbnet med symaskine, stof, tråd, rulleskærer, sakse, vinyl og andet godt tilbragte en dejlig dag sammen. I slutningen af dagen viste jeg hvordan man let kan lave lukkekanter med 45 graders sammensyninger og også kan sætte lukkekanten sammen til sidst med en diagonal søm. Da jeg kom hjem og lavede min sy-mappe helt færdig, tog jeg nogle billeder af det, så er det måske lettere at forstå. Jeg forsøgte også at filme en video, men det gik ikke så godt, så den viser jeg ikke her... ☺

Sy lukkekanten på rundt som du plejer - på symappen endelig fra indersiden, da den kun kan sys til i hånden på ydersiden (pga vinyllommerne). Du skal lade et tomt stykke kant være på minimum 8", gerne lidt mere:


Nu skal du klippe enderne af lukkekanten, så der er overlap ca. midt på det manglende stykke kant. Overlappet skal altid være samme længde som bredden af den udfoldede lukkekant - i dette tilfælde 2½". Et godt tip er dog  at lave overlappet en lille smule mindre, dvs ca. 1/8" mindre, da lukkekanten hellere må være lidt stram end for løs:


Fold de to ender ud og læg dem over hinanden, ret-siden opad på dem begge to. Her kan det være en kæmpe fordel af bukke taske, tæppet eller hvad det nu er, så du bedre kan komme til. Læg corner-trimmer-trekanten så det lige hjørne flugter med de klippede kanter:


Corner trimmer-trekanten kan købes her. (30kr!)

Skær af langs trekanten:


Vend nu den øverste strimmel rundt og læg den vinkelret på den nederste så de skrå kanter flugter.  Sæt et par nåle i:

Sy langs den skrå kant med 1/4" sømrum - det passer med de afskårne ører på kanterne. Fold ud og nyd synet af din lukkekant, der lægger sig  pænt langs kanten nu. Fingerpres sømrummet på sammensyningen, så det ligger pænt fladt indeni lukkekanten. Sy nu lukkekanten helt til:


Se hvor pæn din sammensyning bliver:


Så er det bare at vende rundt og sy lukkekanten til i hånden:


Jeg glemte helt at tage billeder fordi vi var så optagede af at sy og hygge, men vi sluttede dagen inden oprydningen med kaffe og kage:


(Vivi viser billeder på sin telefon af den taske hun har foreslået som næste Sy-sammen-dag-projekt)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar